Het woord is aan Margreet

Toen ik 6 jaar was, ervaarde ik voor het eerst het belang van gezien worden. Ik weet het nog
heel precies. In ons gezin was ik de jongste en daar werd ik ook vaak aan herinnerd.
“Jij bent nog zo klein. Houd jij je mond maar.” Maar toen kwam er zomaar iemand op bezoek
die naar mij vroeg. Naar mijn mening. Naar mijn gedachten.

Tjonge, wat was dat een mooie ervaring. Er werd naar mij gekeken, naar mij geluisterd. Ik
werd begrepen en gezien. Nu weet ik dat zo’n ervaring verbinding heet. Of écht contact.

Deze ervaring vond ik zo mooi dat ik verlangde naar meer momenten waarin ik me zo in verbinding voelde. Toen realiseerde ik me dat niet, maar nu kan ik zeggen dat dat de reden was waarom ik me ging aanpassen. Aanpassen om gezien te worden.

Daarbij dacht ik dat ik gezien zou worden als ik de juiste kleding aanhad, de juiste taal sprak, de juiste dingen leuk vond etcetera.

En dat kon ik goed. Toch waren de meest mooie momenten met vriendinnen op de middelbare school, met familieleden en met mensen op de sportvereniging DIE momenten dat er een hart tot hart verbinding was. En die verbinding had niets te maken met kleding, taal of andere uiterlijke dingen.

Op mijn 21e ging ik, na mijn studie werken bij een bedrijf en daar werkte ik samen met een senior adviseur, waar ik veel van heb geleerd. Hij zei tegen mij: “Ik zie dat je slim bent, dat je veel kunt, maar ik zie nog veel meer in jou. Jij bent een bijzonder mens. Waarom doe je toch zo je best om gezien te worden? Blijf dicht bij jezelf, Je bent heel ok, je hebt dat niet nodig. Je bent het waard om gezien te worden zonder die worsteling.”Hij prikte er dwars doorheen! Hij zag mij als mens. En hij waardeerde dat. Daar is de basis gelegd voor waar ik jou nu heel goed mee kan helpen.

Natuurlijk was ik er nog lang niet. Acht jaar geleden maakte ik de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Wat ben ik nog steeds blij dat ik dat gedaan heb. En.. wat heb ik in die acht jaar veel moeten leren. Als ondernemer is het zo verleidelijk om dingen te doen die eigenlijk niet jouw passie hebben. Die eigenlijk niet passen bij waar jij zo in gelooft. Het is zo verleidelijk om dingen te doen die je iedereen ziet doen. Je aan te passen dus. Omdat er geld verdiend moet worden.

Geld verdienen… tja… als ondernemer een heikel punt. Ik heb mezelf afgevraagd wanneer klanten besluiten met mij in zee te gaan. En weet je, ik heb ontdekt dat klanten mij kopen als ze verbinding of écht contact hebben ervaren. Als ze mij echt zien, en als zij zich door mij gezien voelen. Andere literatuur noemt dat ook wel klik. Of, zoals mijn opa altijd zei: “Handel is gunnen.”

Ik heb me verdiept in dit “gunnen”. Wanneer gunt iemand je een opdracht? Onderzoek wijst uit dat klanten pas iets kopen als ze je vertrouwen. En ze vertrouwen je pas als ze je kennen. Als ze weten wat je drijft, waarom je doet wat je doet en als ze zich herkennen in jouw verhaal en jouw boodschap. Kortom: als ze jou zien. Mijn klanten (en die van jou ook, daar ben ik van overtuigd) kopen niet alleen mijn diensten, ze kopen mij! En jouw (toekomstige) klanten willen jou kopen. Omdat jij uniek bent.

Maar ja, dan moet je wel bereid zijn om jezelf te laten zien. Zonder trucjes, zonder opsmuk. Nou ja, een beetje lipstick mag best. Op dit moment is er een markt met heel veel ondernemers zoals jij. En waarschijnlijk zijn dat ondernemers die ongeveer hetzelfde aanbieden wat jij aanbiedt. Maar jouw klanten willen niet zomaar elke ondernemer, ze willen jou! Want jij bent uniek! En jij hebt twee keuzes. Wil je jezelf laten zien? Of blijf je wachten tot jouw klanten je “vanzelf” opzoeken?

Met “Het woord is aan jou” wil ik jou laten zien aan de wereld op een unieke en onvergetelijke manier. Zodat je gezien wordt en verbinding aan kunt gaan met je klanten. Want, relatie gaat altijd voor inhoud. En op basis daarvan zullen je klanten voor jou kiezen. Daar geloof ik in.

Waarom doe ik wat ik doe?

De reden dat ik doe wat ik doe, is dat ik ernaar verlang EN er van overtuigd ben, dat als we oordeelvrij elkaar als mens zullen zien, dat de wereld dan zal veranderen. Dat is mijn missie.

In mijn nieuwsbrief geef ik regelmatig tips over hoe je jezelf meer kunt laten zien. Dus: abonneer jezelf hierop, dan krijg je regelmatig inspiratie hierover. Als je wilt weten welke diensten ik aanbied, kijk dan eens bij diensten.

Naast dat ik ondernemers hiermee begeleid, ga ik zeer binnenkort mensen die van nature niet in de spotlight staan en die door de maatschappij veelal niet gezien worden het woord geven. Ik ga ze podium geven om hun verhaal te doen. Dat zullen mensen zijn met een bijzonder verhaal, een verborgen verhaal, of een verhaal dat niet verloren mag gaan. Want: iedereen heeft het recht gezien te worden. En ik ben ervan overtuigd dat wij van hun verhalen kunnen leren. Misschien ken of ben je iemand met een bijzonder verhaal, laat het me dan weten!

 handtekening-margreet