Blog

Waarom veel ondernemers zichtbaar, maar onherkenbaar zijn

Een paar weken geleden ben ik begonnen aan een cursus hardlopen. Een cursus voor beginners. Ik vond en vind het superspannend. En nog steeds. En nee, ik vind het niet altijd leuk om te gaan. Want: regen, koud, enzovoort. Maar doordat we met een grote groep zijn, laat ik me niet kisten en ga ik ervoor. Over 12 weken hoop ik 5 kilometer te kunnen lopen. Ik houd je op de hoogte!

Voordat we gingen beginnen op de allereerste avond kregen we een mail waarin stond: Denk eraan dat jullie een fluoriserend hesje aan trekken en het is ook handig om een lampje bij je te dragen.

Want: in het donker moet je als hardloper wel zichtbaar zijn. En daar gingen we. Allemaal zo’n bekend geel hesje aan. We waren zichtbaar, als hardlopers. Allemaal leken we op elkaar. Zichtbaar en onherkenbaar tegelijkertijd. Heerlijk, vond ik dat.

Zichtbaar en onherkenbaar tegelijkertijd

In ondernemen en het zakelijke leven gaat het vaak ook zo. Je wilt graag zichtbaar zijn. Maar het grote verschil is dat je in het ondernemen en in je carrière wel herkenbaar wil zijn. En daar zit ‘m nu juist de kneep.

Omdat we zichtbaar willen zijn in de markt, is dit wat we doen: we trekken een geel hesje aan, sommigen van ons dragen een lampje bij zich, en worden zichtbaar. Maar zijn we onderscheidend? Of lijken we allemaal een beetje op elkaar?

Mijn bedrijf heet “Het Woord Is Aan JOU.” Ik geef jou podium om meer van jezelf te laten zien. En ik help je hoe je podium kunt pakken om meer van jezelf te laten zien. Ik help je dus zichtbaarder maken.

En weet je waarom? Omdat ik het jou zo gun om gezien te worden.

Ik moet daarbij wel eerlijk zijn. Het werkt niet zo, dat ik je wat tips geef en dat het dan allemaal vanzelf gaat. Jezelf laten zien is niet een kwestie van tips en tricks. (ofwel: een kwestie van een hesje aantrekken)

Ik zal je vertellen wat mijn idee is bij “jezelf laten zien”.

Zichtbaar en herkenbaar worden gaat in 3 stappen.

 STAP 1. Wat laat ik zien?

Het begint bij de basis. Om niet alleen zichtbaar, maar ook herkenbaar te zijn, zul je moeten weten wie je precies bent, wat jouw unieke talenten zijn en waarom je doet wat je doet. Kortom, de missie en jouw onderscheidende vermogen zal duidelijk moeten zijn.

Als je dat kunt laten zien, dan zul je je onderscheiden en zul je herkenbaarder worden.

De eerste stap is dus: een ontdekkingstocht naar jezelf en naar wat je wilt en kunt laten zien in de markt. Ik ben ervan overtuigd dat jij iets hebt dat super onderscheidend is. En dat jij heel veel hebt te vertellen. Ook als er ondernemers zijn die ongeveer hetzelfde aanbieden als jij.

STAP 2. Hoe laat ik meer van mezelf zien op een manier die impact heeft?

Als je weet wat jou onderscheidt, is het zaak om daadwerkelijk jezelf te laten zien. Ga op dat podium staan, zet een video op je website, vertel verhalen en ga schrijven!

Door in het licht te gaan staan, word je zichtbaar. En, als je de juiste technieken gebruikt, heeft je verhaal ook impact.

Want, als je precies weet wat je wilt vertellen, is het nog niet vanzelfsprekend dat je verhaal overkomt. De tweede stap is daarom: Begrijpen en leren hoe je overkomt op een manier die authentiek is, dichtbij jezelf is en impact heeft op je publiek.

 STAP 3. Blijf zichtbaar en herkenbaar

Zichtbaar worden is één ding, zichtbaar blijven is de volgende stap. Hoe zorg je ervoor dat je telkens nieuwe verhalen kunt vertellen? Dat je niet gaat vervelen?En, heel belangrijk: hoe blijf je zichtbaar ook bij je bestaande klanten en relaties? Hoe zorg je ervoor dat de verbinding in stand blijft?

Hier is één ding heel belangrijk: Dat jij je klanten ziet, zoals jij graag gezien wilt worden. Als je dit onder de knie hebt, zul je langdurige relaties met elkaar aangaan.

Als je zichtbaarder EN herkenbaarder wilt zijn, kun je dus niet volstaan met tips hoe je jezelf beter kunt laten zien. Je zult de eerste stap moeten zetten door te ontdekken wat jou zo onderscheidt van andere ondernemers.

Ik ben er zeker van dat jij heel wat te vertellen hebt. En dat jij iets hebt dat andere ondernemers niet hebben. Iets dat jou onderscheidt.

Hoe scherper jij weet wat je onderscheidt, wat je missie is en waar je hart sneller van gaat kloppen, hoe makkelijker het wordt om jezelf te laten zien. En, het zal in elk geval meer impact hebben.

Omdat het zo belangrijk is om dit heel scherp te hebben, heb ik een eendaagse workshop ontwikkelt waarin jij ontdekt wat jou onderscheidt en wat de missie van je bedrijf is. Meer informatie daarover vind je hier.

Jouw-3

 

Comments are closed