Blog

Waarom doen we niet wat Simon Sinek zegt?

 Hoe zat het ook alweer?

Simon Sinek is nog steeds hot. Ik kom zijn naam tegen in verschillende blogs en op social media. Voor diegenen die hem niet kennen: je kunt zijn TEDtalk bekijken.

In het kort komt zijn theorie hier op neer:

  • Hoe komt het toch dat sommige mensen inspireren en anderen niet?
  • Hoe komt het dat sommige bedrijven invloedrijker zijn dan anderen?
  • Hoe komt het dat sommige mensen veel meer volgers hebben dan anderen?

Het model van Simon Sinek is simpel en doeltreffend. De “golden circle” bestaat uit drie cirkels. De kern is WAAROM, daarna volgt HOE en de buitenste cirkel is WAT.

  • WAT: dit zijn de producten en diensten die je verkoopt
  • HOE: de manier waarop je diensten verkoopt en aanbiedt
  • WAAROM: dit gaat over wat je drijft. Simon Sinek bedoelt hier niet: de reden dat ik mijn bedrijf heb is om geld te verdienen. Je WAAROM gaat over: je hogere doel, je missie, waarom je doet wat je doet.

Daarbij is het belangrijk het model van binnen naar buiten toe te passen. Start bij het WAAROM.

Wat ik nog meer ontdekte over de Golden Circle

Voor mij als ondernemer is het heel belangrijk mijn “WAAROM” te kennen.

Als ik communiceer EN onderneem vanuit mijn WAAROM, heb ik heel scherpe focus op wat ik wel doe en wat ik niet doe.En dat is voor mij heel fijn, omdat ik zoveel dingen leuk vind. En dus de neiging heb om van alles te doen en aan te pakken. Zo deed ik dat ook eerder. Nu check ik eerst: past dit bij mijn WAAROM? Nee? dan ga ik het niet doen.

Ten tweede heeft het mij geleerd dat het HOE en het WAT kunnen veranderen. Door inzichten, of door marktwerking, of door de economie, of door ontwikkeling van jou als ondernemer.

Je WAAROM echter, verandert niet. Dat geeft rust. En ruimte. Om te werken aan je WAT en je HOE, zonder dat je jezelf verliest. Zonder dat je met dingen bezig bent die eigenlijk niet écht bij je passen.

Waarom doen we niet wat Simon Sinek zegt?

De praktijk voor veel ondernemers is toch anders. We focussen veel op het HOE en het WAT. We kijken veel naar anderen, en proberen te doen wat zij ook doen. We volgen allerlei programma’s (online of offline) en proberen zoveel mogelijk te leren, zodat ons HOE en ons WAT helemaal kloppend is.

  • hoe moet ik mijn marketing doen?
  • hoe kan ik ook online programma’s aanbieden?
  • hoe kan ik groepsprogramma’s aanbieden, want die zijn het meest winstgevend?
  • hoe zorg ik voor een dienst die high end is?

Zo herkenbaar voor mij ook. Helemaal omdat er zoveel ZZP’ers zijn, en jij wilt je plekje veroveren op de markt.

Ik ben de afgelopen jaren mij vooral aan het focussen op mijn WAAROM. En mijn HOE en mijn WAT ontstaan daaruit. Ik begin dus in het midden in plaats van in de buitenste cirkels.

Als je wilt weten wat mijn WAAROM is, kijk dan op mijn persoonlijke pagina op mijn website.

Met mijn HOE ben ik telkens nog nieuwe dingen aan het ontdekken. Mijn WAT is scherp, maar blijft telkens in ontwikkeling. Omdat ik telkens nieuwe producten en diensten wil en kan aanbieden. Het grote verschil is: Ik kies nu alleen voor zaken die bij mijn WAAROM passen. Dat geeft rust en ruimte. En, heel belangrijk: ik blijf echt doen wat ik wil, het geeft me energie en ik ben bij alles super betrokken. Als ik mezelf laat zien, zie je om die reden ook passie en bevlogenheid.

Ik hoop zo dat dat voor jou ook geldt. Helaas merk ik toch te vaak dat ondernemers (beginnend en ervaren) veelal bezig zijn met hun HOE en hun WAT. Ze vergeten het WAAROM, waardoor ze zich na verloop van tijd afvragen: “Is dit het nu?”

Daardoor kom je in een vicueuze cirkel terecht. Je gaat namelijk nog harder werken aan je HOE en je WAT. Hierdoor krijgt je WAAROM minder aandacht. Hierdoor zul je minder passie en bevlogenheid uitstralen, wat zijn weerslag heeft op je klanten. Daardoor ga je weer meer aandacht besteden aan je HOE en je WAT en….. zo gaat het door.

Als je meer podium wilt, en jezelf wil laten zien is de allereerste stap dat je weet waarom je doet wat je doet. Wat je missie is. Door je vooral te richten op je WAT en je HOE kun je je eigenheid kwijtraken. En die eigenheid, dat is nou juist waarom klanten jou kopen.

En we weten het wel dat dat belangrijk is, toch doen we het (meestal) niet.

Hoe is het met jou? Bedenk eens even voor jezelf: Waar leg jij de meeste focus op? Waar merk je dat aan?

Bedenk dat zichtbaarheid (en dat willen we allemaal) begint bij bevlogenheid. Want een bevlogen iemand, die geloven klanten, daar gaan ze mee in zee. Dus ga op zoek naar je WAAROM en laat jezelf zien!

Omdat ik jou graag wil helpen met het ontdekken van zijn of haar WAAROM heb ik besloten hierover een eendaagse workshop te organiseren op 31 augustus aanstaande. Tijdens deze workshop ontdek je jouw WAAROM, jouw missie. Zodat je weer kunt stralen als je over je bedrijf praat. En, je WAAROM helpt je gerichte keuzes te maken in het ondernemerschap. Kijk voor meer informatie op: Alles klopt, nu het hart nog.

Comments are closed