Blog

Sinterklaasspanning

Hoe Sinterklaas je kan helpen met angst voor de camera

Spanning om voor een camera of om voor een groep te staan. Voor veel mensen herkenbaar. In deze blog ga ik een parallel trekken met topsport. Want ook daar komt spanning voor.

Sinds een aantal jaar zit ik in de staf van het eerste van Unitas/Perspectief 1. Een korfbalteam dat hoog speelt. Allemaal jonge mensen die het beste uit zichzelf willen halen als het gaat om hun sport. Naast de fysieke aspecten van de sport, zoals conditie en techniek en tactiek is het heel belangrijk om mentaal weerbaar te zijn. Daarbij speel je ook nog eens in een team en heb je te maken met medespelers die dingen heel anders benaderen dan jij. Hoe ga je daarmee om?

Sportpsychologie

De laatste jaren heb ik me verdiept in de sportpsychologie en één van de aspecten die ik daar tegen kwam is: Spanning voor een wedstrijd. Hoe ga je daarmee om? Soms staat er enorm veel druk op de ketel en als je dan ook nog weet dat er een volle, zinderende sporthal vol aanhangers zullen staan te juichen, kan vooraf de spanning te hoog worden, waardoor presteren moeilijk is. 

In mijn werk kom ik dat ook veel tegen. Als ik mensen help in het spreken voor groepen, en ook als ik videoportretten maak. Angst voor spreken voor groepen en angst voor het spreken voor een camera is een bekend verschijnsel.

Waar leg je je focus?

Wat ik leerde in de sportpsychologie is dat veel stress wordt veroorzaakt door alle focus op het resultaat te leggen. Bijvoorbeeld: “we moeten vandaag winnen.” of: “als we maar niet verliezen” 

Hierdoor wordt de focus gelegd op het resultaat en focus je je niet meer op je taak. De spanning wordt hierdoor veelal te groot en dat beïnvloedt je spel.

Soms wordt de focus in een wedstrijd niet alleen op het resultaat gelegd, maar op de consequenties van het resultaat. Bijvoorbeeld: “Als we niet winnen, kunnen we geen kampioen meer worden.” Of: “Als we verliezen, degraderen we.”

Hierdoor verleggen we de focus nog verder weg. We denken voor de wedstrijd al aan de consequenties die het resultaat gaat hebben. Je kunt je voorstellen dat dit de spanning nog hoger maakt dan die al is.

Misschien herken je dat wel. Je wil een video opnemen, maar je doet het niet. Omdat je je focust op het resultaat. Telkens als je eraan denkt, denk je: “hij moet wel heel goed worden. Minstens zo goed als die van……” (vul maar een naam in van iemand van wie je de video’s heel goed vindt)

Of misschien denk jij al aan de consequenties van het resultaat. Bijvoorbeeld: “straks is mijn video klaar, en dan móet hij nieuwe klanten opleveren.” Of: “straks zet ik deze video online, en dan gaat iedereen er iets van vinden.”

Al dit soort gedachten belemmeren je om aan de gang te gaan. Je laat je hierdoor afleiden en afremmen. 

Waar het om gaat is je focussen op alleen jouw eigen taak. En je niet te laten afleiden. Bereid een verhaal voor dat je op video kunt vertellen. Ga voor de camera staan en vertel het. En als het niet in 1 keer lukt, nog een keer. En nog een keer. Focus je helemaal op datgene wat je wil vertellen. En laat je niet afleiden door de focus te verleggen op het resultaat van wat je nu aan het doen bent.  

Hoe moet ik omgaan met spanning?

Spanning hoort erbij. Sterker nog, wat ik leerde van Marc Lammers (oud hockeybondscoach) is dat spanning helemaal niet erg is. Gezonde spanning is nodig om tot een topprestatie te komen.

Hij noemt die gezonde spanning: Sinterklaasspanning. 

Het gevoel van: Yes… hij komt….. Wat zal er in mijn pakje zitten? Ik heb er zin in! Ik ga me vast voorbereiden door mijn pakje in te pakken. En een gedicht te schrijven. Was het maar zo ver!

Een verwachtingsvolle spanning. Sinterklaasspanning. 

Hoe ziet Sinterklaasspanning eruit?

Hoe voor topsporters deze Sinterklaasspanning werkt, zo werkt het ook voor jou.

  • Bereid je goed voor. (gedichtje schrijven, cadeautje kopen) Zonder voorbereiding is er geen goede wedstrijd. Zo ook met een video of een presentatie. Voorbereiding is heel belangrijk. Wat wil je vertellen? Wat is je boodschap?
  • Je hebt er zo’n zin in om die wedstrijd te spelen. Je kunt bijna niet wachten tot het zover is. Zo is het ook met video. Zeker als je in je voorbereiding iets hebt ontdekt dat je zó graag wil delen. Iets waar je volledig achter staat. Als je je hebt voorbereid en je voelt dat jouw boodschap gedeeld moet worden, kun je bijna niet wachten met het ook daadwerkelijk delen. En dus de video te maken. Of op een andere manier het podium te pakken.

    Als het ware de Sinterklaasgedachte: was het maar zover….

  • Als het Sinterklaasfeest er dan is, pak niet alle pakjes tegelijk uit. Focus je op het eerste pakje dat je mag uitpakken. Ook voor topsporters geldt: blijf in het moment. Focus je niet op het resultaat, maar op je actie die je op dat moment maakt. En voor jou: focus je op je taak als je voor een groep staat of voor een camera. Focus je op het verhaal dat je zo graag wil vertellen. 

Ik gun jou die Sinterklaasspanning.

Begin dus met voorbereiden. Schrijf eens op wat je allemaal zou kunnen vertellen. Wat je met de wereld wil delen. En ga het gewoon doen. Deel het met de wereld.

Is de spanning bij jou te groot?

Vind je die camera nu zó spannend, dat het je verlamt? Dat je blijft uitstellen een video te maken? En wil je daarvan af? Kom dan naar de workshop “de cameravrees voorbij” die ik samen met Selma Foeken heb ontwikkeld. De workshop duurt 1 middag. Na deze middag weet je hoe jij het beste overkomt op camera en is de drempel om video’s te maken flink verlaagd.

Of, wil je helemaal leren hoe je een video maakt? Van begin tot het eind? Inclusief voorbereiding van een verhaal, het vertellen van een verhaal, presenteren voor een camera, de techniek én wil je daarbij ook nog leren hoe je video inzet in je marketing? Kom dan naar onze zesdaagse cursus “beter zichtbaar met video”, waarin al deze aspecten aan bod komen en jij met een kant-en-klare video viral kan gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.