Blog

Het gevaar van een eenzijdig verhaal

Het is mijn missie om mensen meer podium te geven en te helpen meer podium te krijgen. Ondernemers, zoals jij waarschijnlijk.
En tegelijkertijd zijn er in de wereld (zelfs in Nederland) veel mensen die niet makkelijk hun verhaal kunnen vertellen. Toen deze blog online kwam, was ik ergens in Afrika in een land waar mensen hun stem niet kunnen laten horen. Terwijl hun verhaal wel degelijk interessant en belangrijk is!

Eén van de dingen die ik daar aan het doen was, is hun verhalen ophalen. Zodat ik hier in het Westen hun verhaal kan laten horen. Zodat ik letterlijk voor hun op een podium kan gaan staan.

Verhalen hebben impact, maar er is ook een gevaar

Ik houd van het vertellen van verhalen. Sterker nog, ik denk dat als je een goed verhaal kunt vertellen, dat je impact hebt.
Er is echter ook een gevaar in het vertellen van verhalen. Een gevaar waar we nooit over lezen. Toen ik de presentatie van Chimamanda Adichie bekeek over dit onderwerp was ik diep geraakt.

Zij zegt in die presentatie dat er in de wereld teveel eenzijdige verhalen zijn. Ze haalt in haar presentatie een voorbeeld aan van hoe zij als Nigeriaanse vrouw werd bekeken door haar Amerikaanse studiegenoten. Ze vroegen haar bijvoorbeeld naar welke muziek haar stam luisterde. Verder vroegen ze of ze wel begreep wat een fornuis was. Chimamanda voelde dat zij zielig werd gevonden en dat haar studiegenoten medelijden met haar hadden, nog vóór ze haar ontmoet hadden.

Het eenzijdige verhaal dat deze Amerikaanse studenten vooral hadden gehoord was een verhaal over Afrika, waar iedereen arm is, aids of ebola heeft en wacht op de redding van iemand uit het Westen. Toen zij vertelde dat ze “gewoon” in een huis woonde en van Mariah Carey houdt, klopte ineens het verhaal niet meer.

Wat herkende ik dit zeg. We worden overspoeld door eenzijdige verhalen. Op TV, op het internet en andere media. Over moslims, christenen, homo’s, gevangen, pornosterren, Marokkanen, noem maar op.
Wat er gebeurt is dit: de media laat ons mensen zien als 1 ding en dat is vervolgens wat ze worden. Eenzijdige verhalen creëren stereotiepen.

En Chimamanda zegt: “Het probleem met eenzijdige verhalen is niet dat ze onwaar zijn. Het probleem is dat ze onvolledig zijn.”

Ik zou eraan willen toevoegen: wanneer we beseffen dat er nooit een eenzijdig verhaal is, maar als we op zoek gaan naar het volledige verhaal, dan zullen we meer begrip voor elkaar krijgen en elkaar écht zien. Wat ík nu aan het doen ben, is volledige verhalen verzamelen. Uit de eerste hand!

Is jouw verhaal eenzijdig?

Wat heb jij aan dit verhaal?
Ik hoop in elk geval dat je mijn verlangen proeft om de eenzijdige verhalen uit te bannen.

En dat geldt zeker ook voor jou en mij als ondernemer. Vaak merk ik dat wij als ondernemers ons als het ware in een eenzijdig verhaal laten drukken. Dat we dingen vertellen die we anderen ook horen vertellen. Omdat we denken dat het zo hoort. Terwijl jouw klanten zo graag meer van jou willen zien. Meer dan dat eenzijdige verhaal. Want als ze meer van jou zullen zien, zullen ze verbinding voelen.

De stappen die je daarvoor moet zetten heb ik in mijn vorige artikel genoemd. Wil je die nog eens lezen? klik dan hierAls jij de ontdekkingstocht aandurft en wil ontdekken wat je allemaal kunt laten zien en op zoek wil naar jouw missie, misschien is de workshop “Alles klopt, nu het hart nog” wel wat voor jou.

Verder wil ik je graag vragen: zijn er mensen en/of groeperingen waar jij een eenzijdig beeld van hebt? Of waarvan je vindt dat “we in het algemeen” een eenzijdig verhaal laten zien? Laat je je reactie achter? Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.