Blog

Een goed verhaal vertellen? Google helpt je niet!

Al jarenlang geef ik trainingen op het gebied van presenteren. Aan managers, politici en andere professionals. En, daarnaast trainde ik soms een wel heel speciale doelgroep, namelijk predikers. Mannen en vrouwen die preken.

Een onderdeel van die training was het leren een verhaal te kunnen vertellen, uit het leven gegrepen. Bijna elke training was er minstens één deelnemer die zei: „Die verhalen haal ik gewoon van het internet.”
Als tweede was de feedback van de deelnemers vaak: „en als ik dan zo’n verhaal vertel, heb ik niet echt het idee dat mijn publiek daar nou warm van wordt. Dus: verhalen vertellen wordt erg overschat.”

Ik ben daar destijds eens naar gaan zoeken en wat blijkt: er bestaan grote databases (voornamelijk Amerikaanse) waar verhalen instaan die predikers kunnen gebruiken bij hun preken.
Gerangschikt op zoekwoorden.

Superefficiënt, maar deze verhalen zullen inderdaad weinig tot geen impact op je publiek hebben. Omdat het niet „echt” is. En publiek (welk publiek dan ook) wil echtheid!


Elk verhaal dat je vertelt moet echt zijn


Soms wordt gedacht dat verhalen vertellen iets is als een sprookje (een verhaaltje) vertellen. Een verhaal bedenken.
Mijn overtuiging is dat elk verhaal dat je vertelt een verhaal is dat je zelf hebt meegemaakt. Een verhaal dat echt is, van jou is. Dat zijn de verhalen waar jouw publiek van op het puntje van hun stoel gaan zitten.

Maar ik ben zeker niet roomser dan de Paus. Ook ik betrap mezelf er soms op. Als ik ergens moet spreken, dat ik dan eerst even een rondje „google” doe. Om te kijken wat anderen over dat specifieke onderwerp hebben geschreven.

Maar uiteindelijk vertel ik toch altijd een verhaal uit mijn eigen leven. Omdat ik dat namelijk het beste kan vertellen. Omdat dat verhaal het dichtst bij me ligt. Omdat ik dat verhaal echt met hart en ziel kan vertellen. Omdat het alleen anderen zal raken, als het mezelf eerst heeft geraakt.


Help! Ik heb geen interessant verhaal


Veel mensen zeggen in eerste instantie tegen mij dat ze helemaal geen verhalen hebben. Ze denken dat ze iets heel bijzonders moeten hebben meegemaakt om een goed verhaal te kunnen vertellen.

Tja, ik kan hier heel lang of heel kort over zijn. Ik doe de korte versie:
Iedereen heeft verhalen te vertellen. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die geen interessant verhaal heeft. Ik durf zelfs te zeggen dat er in jou meer dan één verhaal zit.

De kunst is om echt te gaan ontdekken welk verhaal er in jou zit. Iets waar jij van geleerd hebt in je leven, iets dat volledig bij jou past. Iets dat je geraakt heeft.

Door je verhaal te kennen en te vertellen word je herkenbaar voor klanten. Ze voelen daardoor verbinding met jou. En, als (aanstaande) klanten verbinding met je voelen, zullen ze makkelijker voor jou kiezen en klant bij jou worden.


Het vertellen van je verhaal


Ja, iedereen heeft een verhaal. Iedereen! Jij dus ook. Helaas wil dat niet zeggen dat elk verhaal dat ik hoor interessant is. Vaak komt dat niet door het verhaal zelf, maar door de manier waarop het verteld wordt. Dat is een kunst op zich.
In mijn volgende nieuwsbrief vertel ik je wat belangrijk is bij het vertellen van je verhaal.

De eerste stap is: ga op zoek naar jouw verhaal. En laat daarbij je computer uit. Pak een groot vel en schrijf alles op wat er maar in je opkomt dat jij denkt dat belangrijk is voor jouw verhaal. Onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen:

  • wat heb je geleerd in je leven?
  • Wat past volledig bij jou?
  • Wat heeft je geraakt?
  • Wanneer moest je voor het laatst huilen van het lachen?
  • Waar sta je voor?

Succes! Laat je me weten hoe het gegaan is?

vind je het lastig om je eigen verhaal te vinden? Weet je niet goed hoe je jouw verhaal kunt verwoorden, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomsten of tijdens presentaties?

Ik help je graag jouw verhaal te vinden én het te vertellen op een manier die impact heeft. Dat kan als je meedoet met mijn gloednieuwe programma: ‘laat jezelf zien’. Kijk voor meer info op: Laat jezelf zien!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.